Nieuws NETWERK VERPLEEGKUNDE
Terug

Wil je meer lezen?

Om dit artikel te lezen heeft u niet voldoende rechten.
Log in met uw account of word lid van NVKVV.

Attest ‘zorgkundige’ aan studenten buiten verpleegkunde

Advies aan VHLORA en minister Weyts

Ondanks het feit dat volgens de OESO gemiddelde België 2.2 actieve verpleegkundigen meer heeft per 1000 inwoners kampt de zorgsector reeds jaren met bijzondere tekorten aan personeel in de zorg. Aansluitend stijgen de inschrijvingen voor de opleiding verpleegkunde niet evenredig met de toenemende vergrijzing en de hieraan verhoogde toekomstige zorgvraag. De zorgsector zit met de handen in het haar en is koortsig op zoek naar oplossingen. We willen als beroepsorganisatie voor verpleegkundigen deze problematiek helpen aanpakken en mee nadenken over oplossingen. 

Een beperkte oplossing dat heden ten dagen geopperd wordt is het verlenen van een attest tot het beroep van zorgkundige aan andere studenten buiten de reguliere studenten verpleegkunde. Op deze manier wenst men een vangnet te creëren voor een bescheiden
groep studenten die vroegtijdig hun studies beëindigen, alsook de mogelijkheid te bieden aan deze studenten om na de schoolactiviteiten als zorgkundige aan de slag te gaan. 

Het NVKVV staat hier niet afwijzend tegenover, maar wenst hieraan wel enkele voorwaarden te koppelen:
  • De bestaande opleidingen die leiden tot een gezondheidszorgberoep (WUG2015) moeten behouden blijven zoals ze op heden zijn samengesteld. Deze opleidingen hebben reeds een zeer hoge studiebelasting om alle leerinhouden gebundeld te krijgen en de vooropgestelde competenties te bereiken. Bijkomend zijn de huidige zorgvragen bijzonder divers als complex, waardoor een breed competentieaanbod bij de verschillende gezondheidszorgberoepen noodzakelijk is. 
  • Een bijkomende module moet worden gevolgd door de potentiële kandidaten die leidt tot de titel ‘zorgkundige’. Deze module staat los van de huidige reguliere opleidingen die leiden tot een gezondheidzorgberoep en bevat volgende onderdelen:
 Theoretische en klinische opleiding met focus op ouderenzorg
 Maximaal 150 uur praktijkstage binnen een realistische werksituatie met focus op de ouderenzorg voor de studenten vroedkunde. Te bepalen in overleg met hun wettelijke vertegenwoordigers als de wettelijke vertegenwoordiger voor verpleegkundigen.
 Minimaal 150 uur praktijkstage voor andere studenten te bepalen in overleg met hun wettelijke vertegenwoordigers als de wettelijke
vertegenwoordiger voor verpleegkundigen.
  • 60 ECTS studiepunten, zonder overblijvende studiepunten moeten behaald zijn alvorens men de bijkomende module die leidt tot de titel ‘zorgkundige’ kan starten. 

De titel ‘zorgkundige’ is als een verpleegkundige functie verankerd in de WUG2015. Hierdoor werkt de zorgkundige ten allen tijden onder toezicht en delegatie van verpleegkundigen. Dus ook wanneer een potentieel kandidaat na het behalen van de titel zorgkundige in een latere fase afstudeert als bijvoorbeeld vroedvrouw of ergotherapeut, zijn verpleegkundige handelingen enkel toegelaten wanneer deze kandidaat wordt tewerkgesteld als zorgkundige binnen een zorgorganisatie en dit steeds onder toezicht en delegatie van een verpleegkundige.

Als beroepsorganisatie voor verpleegkundige willen we benadrukken dat deze piste enkel kan leiden tot een kwaliteitsvollere zorg indien naast de huidige norm of RIZIV-wetgeving voor verpleegkundigen er ook een wettelijke norm of RIZIV-wetgeving (groepspraktijken) voor
zorgkundigen wordt ingevoerd binnen de zorgorganisaties.

Enkel op deze manier kan een grondige functie- en taakdifferentiatie worden doorgevoerd binnen het werkveld en wordt het mogelijk in de toekomst verpleegkundigen op een verantwoorde manier in te schakelen binnen hun wettelijke bevoegdheden. Eveneens draagt dit bij tot het attractief inzetten van specifieke en professionele verpleegkundige competenties na een bacheloropleiding van 4 jaar.

Anderzijds onderstreept dit het belang van de zorgkundige als belangrijke actor binnen de zorgcontext en biedt dit voorstel opportuniteiten om de huidige vraag naar professionele zorgondersteuning binnen o.a. de ouderenzorg op een volwaardige en attractieve manier in te schakelen.