Nieuws NETWERK VERPLEEGKUNDE
Terug

Langere stages verhogen beroepsbekwaamheid

Door laatstejaarsstudenten in de verpleegkunde maar liefst achttien weken stage te laten volgen en hen daarbij meer verantwoordelijkheid op de afdeling toe te kennen, wordt de kloof tussen onderwijs en praktijk kleiner.

Dat is de voorlopige conclusie van het Centrum voor Leer- en Zorginnovatie (CLZI) na een proefproject met vier studenten in AZ Turnhout. ‘De slotevaluatie moet nog gebeuren, maar we horen nu al van de studenten en van de verpleegkundigen dat er een wezenlijk verschil is met andere opleidingen waarbij de stageperiode korter is,’ vertelt Evi Willemse van Thomas More Kempen. ‘De studenten hebben allemaal wel moeilijke momenten gehad, vooral door de druk die ontstaat bij het toekennen van meer verantwoordelijkheid. Maar de directe nabijheid van een mentor en de professionele collega’s hielp de studenten over deze drempels.’
De studenten van Thomas More Kempen hebben tijdens hun stage ook gewerkt aan hun bachelorproef, waarbij de directe input van het werkveld een grote meerwaarde is gebleken. Er waren meer intervisiemomenten en de directe toets aan de praktijk zorgde voor meer realistische eindwerken. De positieve feedback heeft de school doen besluiten om ook volgend academiejaar langere stages in de verpleegkunde aan te bieden.